İncil’de Kayafa İsa’nın yargılanmasında başrol oynayan dönemin Yahudi Başkahinidir. Kendisi İsa’yı sorguya çektikten sonra Roma devlet yetkililerine teslim eder ve idam edilmesini talep eder.

Kasım 1990’da Kudüs’te yapılan bir inşaat sırasında antik bir mezar mağara bulundu ve içinden 12 kemik lahti çıkartıldı. Bu kemik lahitleri M.S. 20 ile 70 senelerinde kullanılan lahit türlerindendi. 1. yüzyılda ölünün cesedi mağarada 1 sene kaldıktan sonra kemikler toplanıp bu tarz lahitlere yerleştirilirdi; böylece başka bedenler için mezarlarda yer açılmış olurdu. Ortaya çıkan 12 lahitten ikisi “Kayafa” ismini taşıyordu. Desenli olan lahitin üstünde iki farklı yerde kazılmış “Kafaya oğlu Yusuf” ifadesi yer almaktadır. Lahitin içinden iki bebek, bir yetişkin kadın, ve 60 yaşında ölen bir adamın kemikleri bulunmuştur.

Peki acaba bu lahitteki “Kayafa” İsa’yı yargılayan Kayafa olabilir mi? Bağlantıyı kuran 1. yüzyıl tarihçisi Josephus’tur. Josephus’a göre: “Kayafa adıyla da tanınan Yusuf dönemin Başkahiniydi.” (Ant. XVIII, ix, 5) Yani Kayafa aile ismi veya bir başka deyişle Yusuf babasının adı da olan “Kayafa” ismini de kullanmaktaydı.

Ama Kayafa ailesiyle ilgili keşifler bununla bitmedi. 2011’de yeni bir lahit ortaya çıkartıldı. Üstündeki yazıt şöyle yazıyor: “Maazya kahini Beyt-İmri’li Kayafa oğlu, Yeşua’nın kızı Miriam.” Maazya ünvanı 1.Tarihler 24:18’de geçen bir ünvandır. Yeşua İncil’de adı geçen Başkahin Kayafa’nın kardeşi, Miriam ise yeğeni oluyor. Böylece 1. yüzyıl Yahudi toplumunda önemli rol oynayan bu aile hakkında çok ilginç ve İncil’deki anlatıyı teyit eden bilgilere bir kez daha ulaşmış olduk.

© Kutsal Kitap ve Arkeoloji

KAYNAKÇA:

  • Reich, Ronny. “Caiaphas Name Inscribed on Bone Boxes.” Biblical Archaeology Review, Eylül/Ekim 1992, sf. 38-44.
  • Türkçe Kutsal Kitap, Kitabı Mukaddes Şirketi & Yeni Yaşam Yayınları, Eski ve Yeni Çevirisi.
  • Resim: BRBurton. Wikimedia Commons.